středa 8. dubna 2015

Řada nešťastných příhod

Lemony Snicket


Pokud už nikdy nechcete mít pěkné sny, cítit se dobře a mít jakýkoliv pozitivní názor na svět a život, věřit v dobré konce, určitě si přečtete tuhle sérii 13 knih od Lemony Snicketa. Ale jestli toužíte po světě, ve kterém vládne alespoň trošku spravedlnosti, jestli chcete správně dospět, oženit se nebo se vdát, založit si rodinu s kterou budete šťastní a na sklonku života budete moci se svými blízkými šťastně vzpomínat na krásné dny, které Vás v životě potkaly, nikdy, nikdy, ale opravdu nikdy neotevírejte žádnou z knih Řady nešťastných příhod. A jestli jste natolik nezodpovědní a máte ve svém životě málo hrůzných věcí a otevřeli jste nějaký díl z těchto příhod sirotků Baudelairových, určitě jej okamžitě zavřete! A víte co? Nečtěte raději ani tento článek.



Pokud jste tento článek dočetli až sem, tak jste zřejmě natolik odolní a stateční, že Vám mohu sdělit něco málo o velmi tragických zážitcích těchto sirotků.

Takovým způsobem by byla určitě napsána recenze knih „Řada nešťastných příhod“, kdyby ji napsal sám Lemony Snicket. Pan Snicket Vás v každé knize několikrát nezapomene varovat o tom, co čtete za hrůznosti a ať toho raději co nejdříve necháte. Někdy je to dobré, někdy Vám to může být jedno a někdy Vás to zase neskutečně otravuje. Ale víte co? Já si styl psaní Snicketa zamilovala, jak by také ne? Těchto třináct knih (13, jak typické) provázelo můj život skoro půl roku. A i když poslední díl s výstižným názvem KONEC, skončil ne zrovna podle mého gusta (čekala jsem, že celé lidstvo vymře a zeměkoule vybuchne…k čemuž od sedmé knihy podle mě směřovalo) bylo mi to líto a měla jsem touhu přečíst si celou sérii knih znovu.

Knihy jsou určené pro děti, myslím, že většina z nich po přečtení skončí s vážnou psychickou újmou. Prvních sedm knih je psáno „dalo by se říct“ v optimističtějším duchu, ale když tři sirotky, o kterých celé nešťastné příhody pojednávají, přijdou absolutně o všechno, o jakoukoliv životní jistotu, stanou se vyvrženci společnosti, kteří jsou na útěku nejen před policií, ale také před jejich vrahem…veškerá optimistická myšlenka z knih vyprchá a nejednou jsem ze čtení byla málem v depresi já.

Nejsem Lemony Snicket a proto Vám mohu říct: „Stojí to za to, přečtěte si to! Kašlete na to, že už nejste dětmi a jděte do toho.“ Jediná nevýhoda je, že se knihy nedají koupit, alespoň já je nesehnala a musela jsem do knihovny, kde měli všechny díly.


Informace na konec:

První tři díly byly zfilmované s Jimem Carreym, ale nenechte se zmást. Filmová verze je v pohádkovém duchu. Knihy (jak už to tak bývá) jsou úplně jiné, i když mírná dějová linie tu je stejná.
Knih je celkem 13 a to:
·         Zlý začátek
·         Temné terárium
·         Široké okno
·         Ohavná pila
·         Strohá akademie
·         Nouzový výtah
·         Zpustlá vesnice
·         Zákeřná nemocnice
·         Masožravý lunapark
·         Ledová stěna
·         Ponurá sluj
·         Předposlední utkání
·         Konec

Knihy na sebe navazují, Zlým začátkem vše začíná a Koncem opravdu končí.

Znáte Řadu nešťastných příhod? Četli jste knihy? Viděli film? Co si o Řadě nešťastných příhod myslíte vy?

Mějte se moc krásně,

Teress

4 komentáře:

  1. Jé, nikdy mě nenapadlo, že bych o téhle sérii někdy četla na nějakém blogu! Já už znám tuhle sérii hodně, opravdu hodně dlouho, skoro všechny díly jsem četla dvakrát a film viděla snad miliardakrát. Lemony Snicket píše naprosto úžasně, má krásný myšlenky a styl psaní. Naprosto s tebou ve všem souhlasím! A mě zase na konci naštvalo, že vlastně nevíme všechno a taky to, že v angličtině vyšel ještě takový dodatek Dopisy pro Beatrice, kde by toho mohlo být víc, ale u nás to nemají. A ještě je i knížka jakoby o tom na vysvětlení, ale tu jsem četla a nic moc. A promiň za slohovku, ale jsem nadšená, žemá někdo stejný názor! Jinak moje máma to taky četla, takže ne, není to jen pro děti :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za délku komentáře se vůbec neomlovej. Jsem ráda, že se někomu recenze tak líbila. Jinak souhlasím přesně s tím, že ten konec prostě nic moc nevysvětlil. Když už to člověk čte tak dlouho, tak by mohl aslespoň něco zjistit. Takhle jsme jen zjistili, že tak to prostě je. Ale knihy byly super!

      Vymazat
  2. Pěkně čtivá recenze. :) Já viděla jenom film.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář, určitě mě potěší :)