Kdy to začalo?
Začalo to už kdysi v pravěku, jakmile pár firem
pochytilo, že si můžou za nula, nula nic udělat docela dobrou reklamu (nemyslím
teď na tomto blogu, ale na těch, které někdo čte) začala tichá válka mezi
blogery. Ten, kdo spolupráci neměl, vypouštěl články typu: „Spolupráce jsou
špatné, kazí charakter”, „Na blogu je samá reklama.”, a „Bla, bla, bla…”. Když
jste ale patřili mezi ty, kteří spolupráci s nějakou firmou měli, z blogu
vycházely na světlo jiné články: „Záleží na tom, s kým spolupracujete” „Přiznat
spolupráci nebo nepřiznat.”, „Recenze musí být pravdivé” a můj nejoblíbenější:
„Bla, bla, bla…”
Takže je jasné, že spolupráce tu byly vždy, tak jako dvě
skupiny blogerů, ti co nespolupracovali - odsuzovali ty spolupracující a ti, co
spolupracovali a obkecávali to.
Nedávno jsem četla „zajímavý” článek od Petry Lovely Hair
(přečíst si ho můžete na tomto odkazu), která se pustila nejen do mladých
blogerek, které spolupracují s kde kým (spolupráce jsou zacílené na děti).
Mě přijde logické, že když Vám je čtrnáct let a někdo Vám řekne“ Dám Ti to a
to, když napíšeš to a to.“, tak to berete. Nevyděláváte, máte jen přísun
nějakého kapesného, tak cokoliv navíc se hodí. A to, že na druhé straně sedí
také někdo mladý a zatouží potom si to koupit, to tu bylo taky vždy. Za mě to jen
nebylo prostřednictvím internetu a blogem. Jak by také mohlo? Já žila v době
kamenné a počítač skoro nikdo neměl. Digitální foťáky jsme sice měli, ale
nebyla to žádná hitparáda. A zkuste se zeptat mojí mamky, jestli jsme nemrčely
každý den, že chceme HUBABUBA, KINDER BUENO, BARBIE od Mattela nebo nějakou
jinou životně důležitou věc. Nakonec jsme skončily u PEDRA a VLNEK (které byly
dříve moc dobré).
Dřív tolik věcí ke kupování prostě nebylo, ale o těch, co
byly, jste se stejně dozvěděli prostřednictvím nějaké dobře cílené reklamy (z
kterých se na Vás usmívaly čisté a krásné děti) a to žádný internet nebyl.
Doba se prostě mění, je víc věcí, víc prostředků jak je
dostat někomu na oči, ale určitě bych za to nevinila mladé blogery. Ona by se
ta cestička našla zase jinde.
Jestli někdo spolupráci má nebo ne, jestli ji na blogu
přizná nebo ne, je mi vlastně jedno. A jestli nějaký bloger pod tíhou
spolupráci zblbne, změní svůj blog na reklamní kampaň, tak ať si. Nikdo nás
přece nenutí do toho, abychom tyto blogy dál četli, abychom je měli rádi a souhlasili
s nimi. Je to jen a jen naše volba. A každý máme mozek, pokud se článek hemží
odkazy a superlativy na nějaký výrobek, asi nám dojde, že se jedná o reklamní
článek. A dojde nám to ať je nám třicet nebo patnáct. To ale neznamená, že když
nám to dojde, tak si danou věc nebudeme chtít pořídit. Copak Vy jste si nikdy
nic nekoupili jen kvůli reklamně? I když jste tušili, že to tak skvělé jak si představujete,
nebude? Mně se to stává, jestli jsem jediná, tak jsem asi divná. Nevadí, já to
nějak přežiju.
Dokonce jsem zaslechla i o nějakém novém druhu spolupráce
a to takovém, že blogeři dostávají zaplaceno za to, že se ukážou na nějaké
akci. Pokud budeme brát v potaz to, že bloger může být veřejně známou
osobností, tak jako herec nebo zpěvák, proč by mu tak, jako jiné veřejně známé
osobnosti nemohlo být zaplaceno?
Už nechám blábolení a přestanu rozmazávat to, co přede
mnou (a po mě určitě taky) rozmazalo už tolik lidí.
Aby toto rozmazávání mělo nějakou hlavu a patu, měla bych
zřejmě sdělit nějakou svou myšlenku a možná i závěr.
Ve spolupráci blogerů a různých firem problém nevidím.
Nikdy jsem ho neviděla, ale problém vidím v samotných lidech. Pokud je člověk
ochotný vychválit do nebes nějakou blbost v hodnotě stokoruny, kterou dostal zdarma,
je to opravdu jeho blbost. Pokud je firma taková, že ji není blbý vůbec něco
takového blogerovi nabídnout, je to jen důsledek toho, že ji na to už někdo
přistoupil. Pokud blogeři budou přistupovat na hloupé nabídky, budou je firmy
nabízet (jak logické).
I když se to někomu nemusí zdát, spolupráce nejsou úplně
jednoduché. Netrvá zrovna chvíli je dohodnout, stanovit podmínky, které budou
vyhovovat oběma stranám, sepsat článek, nafotit fotky. A když Vám recenzovaná
věc nevyhovuje, to je pak tvrdý oříšek.
Recenze nedělám moc ráda. Raději napíši nějaký takový
článek jako ten dnešní, co nemá hlavu ani patu a možná ani nikoho nezajímá.
Jaký je Váš názor na spolupráce? Co si myslíte o
reklamních článcích na blogu? Vadí Vám?
Mějte se krásně,
Teress
Jak pravdivé... spolupráce u blogerek mi nevadí... vadí mi, že si ji vydupou, klidně i tu placenou, a pak říkají, jak jim PR společnosti pořád jen něco cpou, recenze pak píšou schválně špatné, aby vypadaly nezaujatě a ještě o celém průběhu spolupráce lžou! Za článek si nechají naposílat produkty za deset tisíc a pak je zdrbnou... ano, jak píšeš, problém je v lidech...
OdpovědětVymazatMoc pěkný článek, který teda rozhodně hlavu a patu má! :)
já radši ty články, co nemají hlavu a patu než nudný články vychvalující do nebes ten a zas onen produkt :)
OdpovědětVymazatTak to si tady počteš, článků, co nemají hlavu ani patu tu mám plno :-)
VymazatPěkný článek, souhlasím s Tebou!
OdpovědětVymazatJinak být blogerkou, tak také přijmu věc zadarmo, ale s tím, že recenze bude tedy pořádném odzkoušení produktu (i dlouhodobém) a bude na 100% objektivní... Vlezdoprdelkování nemám ráda... Jo a bylo by mi fakt trapně, kdybych se snížila k tomu, abych na nějaké firmě škemrala o spolupráci...
Problém je, že občas Ti firma něco pošle a představuje si, že za týden už bude článek. Což za týden (hlavně u kosmetiky) nemáš šanci nic zjistit.
VymazatAle ten, kdo píše recenze jednu za druhou, tak právě přistupuje i na takové pochybné spolupráce.
Proti spolupracim nic nemam. Tvuj clanek je hezky napsany, nebudu to opakovat, vidim to jako ty. Sama jsem uz par veci dostala a par nabidek odmitla. Ale s radosti prijmu veci, ktere si treba chci koupit a hlavne vyzkouset, tak proc ne.
OdpovědětVymazatProti spolupracim nic nemam. Tvuj clanek je hezky napsany, nebudu to opakovat, vidim to jako ty. Sama jsem uz par veci dostala a par nabidek odmitla. Ale s radosti prijmu veci, ktere si treba chci koupit a hlavne vyzkouset, tak proc ne.
OdpovědětVymazat